Välmående ger resultat

UTBILDNINGSMODULER

Välmående ger resultat består av sex utbildningsmoduler som förebygger psykisk ohälsa och främjar välmående, motivation och resultat.

   
  
 Normal 
 0 
 
 
 21 
 
 
 false 
 false 
 false 
 
 SV 
 X-NONE 
 X-NONE 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
    
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Normal tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	line-height:115%;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:10.0pt;
	font-family:Arial;
	color:black;}
 
   Människan och lärande - Introduktion om forskningens nya insikter    Den moderna forskningen kring hjärna och psykologi erbjuder många nya perspektiv på vad som motiverar, stärker och utvecklar individer. För hållbar prestation och uthålligt lärande mot långsiktiga mål krävs en flexibel mentalitet och en inre trygghet. I klassrummet behöver  lärandets psykologi  genomsyra praktiken.

Människan och lärande - Introduktion om forskningens nya insikter

Den moderna forskningen kring hjärna och psykologi erbjuder många nya perspektiv på vad som motiverar, stärker och utvecklar individer. För hållbar prestation och uthålligt lärande mot långsiktiga mål krävs en flexibel mentalitet och en inre trygghet. I klassrummet behöver lärandets psykologi genomsyra praktiken.

   
  
 Normal 
 0 
 
 
 21 
 
 
 false 
 false 
 false 
 
 SV 
 X-NONE 
 X-NONE 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
    
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Normal tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	line-height:115%;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:10.0pt;
	font-family:Arial;
	color:black;}
 
   Värderingar och mål - Att navigera och ta beslut i ett komplext samhälle   Vet man vad som är viktigt för en själv så kan man sätta upp sunda mål och fokusera på att agera i linje med det. Har man mål som man värderar har man även en framtid att se fram emot och anstränga sig för. Realistiska mål som ligger i linje med ens värderingar motiverar och stärker elevers lärandeprocess och framtidstro.

Värderingar och mål - Att navigera och ta beslut i ett komplext samhälle

Vet man vad som är viktigt för en själv så kan man sätta upp sunda mål och fokusera på att agera i linje med det. Har man mål som man värderar har man även en framtid att se fram emot och anstränga sig för. Realistiska mål som ligger i linje med ens värderingar motiverar och stärker elevers lärandeprocess och framtidstro.

   
  
 Normal 
 0 
 
 
 21 
 
 
 false 
 false 
 false 
 
 SV 
 X-NONE 
 X-NONE 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
    
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Normal tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	line-height:115%;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:10.0pt;
	font-family:Arial;
	color:black;}
 
   Växande tankesätt / Mindset - Rätt sätt att tänka för lärande och välmående   Vad händer när man stöter på motgångar? När man får anstränga sig mer än väntat? Hur man ser på och hanterar en utmanande lärandeprocess kommer avgöra hur mycket motivation man känner, hur man presterar, och hur man mår. Med rätt sätt att tänka på sin utveckling kan man förbättra lärandet avsevärt.

Växande tankesätt / Mindset - Rätt sätt att tänka för lärande och välmående

Vad händer när man stöter på motgångar? När man får anstränga sig mer än väntat? Hur man ser på och hanterar en utmanande lärandeprocess kommer avgöra hur mycket motivation man känner, hur man presterar, och hur man mår. Med rätt sätt att tänka på sin utveckling kan man förbättra lärandet avsevärt.

   
  
 Normal 
 0 
 
 
 21 
 
 
 false 
 false 
 false 
 
 SV 
 X-NONE 
 X-NONE 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
    
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Normal tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	line-height:115%;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:10.0pt;
	font-family:Arial;
	color:black;}
 
   Emotionell kompetens - Att hantera känslor, komma i balans och hitta fokus   Varför väljer man att ge upp halvvägs när det blir lite motigt? Om man lär sig hantera starka känslor och negativa tankar kan man agera i linje med det man vet är nyttigt och hållbart på lång sikt. Då kommer man både må och prestera bättre, fatta bättre beslut, och ha lättare att hitta balans och finna fokus för lärande. 

Emotionell kompetens - Att hantera känslor, komma i balans och hitta fokus

Varför väljer man att ge upp halvvägs när det blir lite motigt? Om man lär sig hantera starka känslor och negativa tankar kan man agera i linje med det man vet är nyttigt och hållbart på lång sikt. Då kommer man både må och prestera bättre, fatta bättre beslut, och ha lättare att hitta balans och finna fokus för lärande. 

   
  
 Normal 
 0 
 
 
 21 
 
 
 false 
 false 
 false 
 
 SV 
 X-NONE 
 X-NONE 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
    
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Normal tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	line-height:115%;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:10.0pt;
	font-family:Arial;
	color:black;}
 
   Självtillit och aktörskap   - Att använda sina styrkor, ta ansvar och agera tryggt   När man har klarhet i vad man kan och inte kan – vad händer då? Genom att fokusera på styrkor och lära sig uppskatta olika egenskaper bygger man självtillit och förståelse för andras olikheter. Att se på sig själv och andra på ett nyanserat sätt gör att man tar mer ansvar för sitt lärande och hanterar motgångar bättre.

Självtillit och aktörskap - Att använda sina styrkor, ta ansvar och agera tryggt

När man har klarhet i vad man kan och inte kan – vad händer då? Genom att fokusera på styrkor och lära sig uppskatta olika egenskaper bygger man självtillit och förståelse för andras olikheter. Att se på sig själv och andra på ett nyanserat sätt gör att man tar mer ansvar för sitt lärande och hanterar motgångar bättre.

   
  
 Normal 
 0 
 
 
 21 
 
 
 false 
 false 
 false 
 
 SV 
 X-NONE 
 X-NONE 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
    
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Normal tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	line-height:115%;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:10.0pt;
	font-family:Arial;
	color:black;}
 
   Positiva relationer - Att bygga tillitsfulla och utvecklande relationer   När känner man sig lyft och trygg med andra? När vi känner tillit och förväntar oss det bästa av varandra så utvecklas vi bäst. Vi vågar testa. Vi vågar fråga. Och vi vågar tro att vi kan. I ett mångfaldigt och individualistiskt samhälle behövs starka gemenskaper för att skapa nyfikenhet, kreativitet, välmående och lärande.

Positiva relationer - Att bygga tillitsfulla och utvecklande relationer

När känner man sig lyft och trygg med andra? När vi känner tillit och förväntar oss det bästa av varandra så utvecklas vi bäst. Vi vågar testa. Vi vågar fråga. Och vi vågar tro att vi kan. I ett mångfaldigt och individualistiskt samhälle behövs starka gemenskaper för att skapa nyfikenhet, kreativitet, välmående och lärande.