vgr_2500pixel_photo.png
vgr_SIZEFITS-01.png
vgr_2500pixel_photo.png

Välmående ger resultat


SCROLL DOWN

Välmående ger resultat


MOTIVATION •VÄLMÅENDE •LÄRANDE

DET HÄNGER IHOP!

Välmående ger Resultat är Sveriges största satsning för att implementera motivations- och välmåendeforskning i förskola, grundskola och gymnasium. Det är en långsiktig satsning som förbättrar måluppfyllelse genom att fortbilda pedagoger i praktiska metoder som främjar inre motivation, självtillit, självledarskap, gemenskap, nyfikenhet, kreativitet och uthållighet. Utbildningsrogrammet är utvecklat för att göra värdegrunden till ett levande förhållningssätt i klassrummet och att vara ett komplement till lärarutbildningen.

Metoderna bidrar till att eleverna lär sig de strategier och färdigheter som de behöver för ett livslångt lärande och ett välmående och värdeskapande liv. På så sätt bidrar också utbildningarna till en mer jämställd skola, där fler elever känner att skolan är meningsfull och inkluderande, så att fler kan utvecklas mot sin potential.

Sedan 2013 har satsningen utvecklats i ett samarbete mellan Bättre Skolor och Region Halland där vi jobbat I fem kommuner med kompetensutveckling av lärare och skolledare och med kulturförändring i verksamheterna. Välmående ger resultat är idag ett nationellt "skollyft" som nåt ut till över 45 verksamheter. Det består av sex utbildningsmoduler som ökar motivation och resultat som du kan läsa om här.

Läs om våra moduler


media

VÄLMÅENDE GER RESULTAT I BILD, LJUD OCH TEXT

Läs om Välmående ger resultat i Grundskoletidningen #3 2017 "Framtidens skola", lyssna på ett kort radioreportage eller hör läraren Petra Granelli berätta.


FORSKNING, effekter & SKalbarhet

ETT BEPRÖVAT KONCEPT

I Välmående ger resultat har vi sammanställt över 10 000 sidor forskning från positiv psykologi, socialpsykologi, kognitiv neurovetenskap och lärandeforskning om vad som skapar studieresultat. Både Karolinska Institutet och Halmstad Högskola har bidragit till satsningen.

Metoderna har utvecklats i pilotprojekt med hundratals pedagoger där vi lagt stor vikt vid djupintegrering och beteendeförändring. I utvärderingar uppger en stor majoritet av deltagarna att de utvecklats som pedagoger, som ledare och som individer och att de blir bättre på att bemöta, motivera och bygga relationer med eleverna.

För att sprida metoder och effekter till så många elever som möjligt i Sverige har vi utvecklat ett 'train-the-trainer'-program som gör att vi kan nå ut till tusentals pedagoger samtidigt. I Region Halland förändrar vi förutsättningarna för 41 verksamheter.

Jag ser en jättestor utveckling hos mig själv, det är det som gör detta så otroligt bra. Man utmanar sig själv hela tiden, det är fantastiskt vad man utvecklas som person när man kommer utanför boxen. Våra utbildare utmanar oss på många olika sätt!
— Martin Enander, rektor Varberg
 
vgr_SIZEFITS-01.png

Moduler


Moduler


Välmående ger resultat

UTBILDNINGSMODULER

Välmående ger resultat består av sex utbildningsmoduler som förebygger psykisk ohälsa och främjar välmående, motivation och resultat.

Människan och lärande - Introduktion om forskningens nya insikter Den moderna forskningen kring hjärna och psykologi erbjuder många nya perspektiv på vad som motiverar, stärker och utvecklar individer. För hållbar prestation och uthålligt lärande mot långsiktiga mål krävs en flexibel mentalitet och en inre trygghet. I klassrummet behöver lärandets psykologi genomsyra praktiken.

Människan och lärande - Introduktion om forskningens nya insikter

Den moderna forskningen kring hjärna och psykologi erbjuder många nya perspektiv på vad som motiverar, stärker och utvecklar individer. För hållbar prestation och uthålligt lärande mot långsiktiga mål krävs en flexibel mentalitet och en inre trygghet. I klassrummet behöver lärandets psykologi genomsyra praktiken.

Värderingar och mål - Att navigera och ta beslut i ett komplext samhälle Vet man vad som är viktigt för en själv så kan man sätta upp sunda mål och fokusera på att agera i linje med det. Har man mål som man värderar har man även en framtid att se fram emot och anstränga sig för. Realistiska mål som ligger i linje med ens värderingar motiverar och stärker elevers lärandeprocess och framtidstro.

Värderingar och mål - Att navigera och ta beslut i ett komplext samhälle

Vet man vad som är viktigt för en själv så kan man sätta upp sunda mål och fokusera på att agera i linje med det. Har man mål som man värderar har man även en framtid att se fram emot och anstränga sig för. Realistiska mål som ligger i linje med ens värderingar motiverar och stärker elevers lärandeprocess och framtidstro.

Växande tankesätt / Mindset - Rätt sätt att tänka för lärande och välmående Vad händer när man stöter på motgångar? När man får anstränga sig mer än väntat? Hur man ser på och hanterar en utmanande lärandeprocess kommer avgöra hur mycket motivation man känner, hur man presterar, och hur man mår. Med rätt sätt att tänka på sin utveckling kan man förbättra lärandet avsevärt.

Växande tankesätt / Mindset - Rätt sätt att tänka för lärande och välmående

Vad händer när man stöter på motgångar? När man får anstränga sig mer än väntat? Hur man ser på och hanterar en utmanande lärandeprocess kommer avgöra hur mycket motivation man känner, hur man presterar, och hur man mår. Med rätt sätt att tänka på sin utveckling kan man förbättra lärandet avsevärt.

Emotionell kompetens - Att hantera känslor, komma i balans och hitta fokus Varför väljer man att ge upp halvvägs när det blir lite motigt? Om man lär sig hantera starka känslor och negativa tankar kan man agera i linje med det man vet är nyttigt och hållbart på lång sikt. Då kommer man både må och prestera bättre, fatta bättre beslut, och ha lättare att hitta balans och finna fokus för lärande. 

Emotionell kompetens - Att hantera känslor, komma i balans och hitta fokus

Varför väljer man att ge upp halvvägs när det blir lite motigt? Om man lär sig hantera starka känslor och negativa tankar kan man agera i linje med det man vet är nyttigt och hållbart på lång sikt. Då kommer man både må och prestera bättre, fatta bättre beslut, och ha lättare att hitta balans och finna fokus för lärande. 

Självtillit och aktörskap - Att använda sina styrkor, ta ansvar och agera tryggt När man har klarhet i vad man kan och inte kan – vad händer då? Genom att fokusera på styrkor och lära sig uppskatta olika egenskaper bygger man självtillit och förståelse för andras olikheter. Att se på sig själv och andra på ett nyanserat sätt gör att man tar mer ansvar för sitt lärande och hanterar motgångar bättre.

Självtillit och aktörskap - Att använda sina styrkor, ta ansvar och agera tryggt

När man har klarhet i vad man kan och inte kan – vad händer då? Genom att fokusera på styrkor och lära sig uppskatta olika egenskaper bygger man självtillit och förståelse för andras olikheter. Att se på sig själv och andra på ett nyanserat sätt gör att man tar mer ansvar för sitt lärande och hanterar motgångar bättre.

Positiva relationer - Att bygga tillitsfulla och utvecklande relationer När känner man sig lyft och trygg med andra? När vi känner tillit och förväntar oss det bästa av varandra så utvecklas vi bäst. Vi vågar testa. Vi vågar fråga. Och vi vågar tro att vi kan. I ett mångfaldigt och individualistiskt samhälle behövs starka gemenskaper för att skapa nyfikenhet, kreativitet, välmående och lärande.

Positiva relationer - Att bygga tillitsfulla och utvecklande relationer

När känner man sig lyft och trygg med andra? När vi känner tillit och förväntar oss det bästa av varandra så utvecklas vi bäst. Vi vågar testa. Vi vågar fråga. Och vi vågar tro att vi kan. I ett mångfaldigt och individualistiskt samhälle behövs starka gemenskaper för att skapa nyfikenhet, kreativitet, välmående och lärande.